DIETA PRZECIWZAPALNA DLA DZIECI Z ATOPIĄ

Wielu rodziców zastanawia się, jaki wpływ ma dieta na kondycję skóry atopowej dziecka. Jakich pokarmów należy unikać? Co szkodzi, a co służy? Dietetyk Judita Palenikova wyjaśnia, dlaczego dieta przeciwzapalna może pomóc zmniejszyć objawy atopii.

Zmniejszenie stanu zapalnego

Zalecenia dietetyczne związane z atopią nie dotyczą jedynie ograniczeń i wykluczania składników. Wręcz przeciwnie. Celem powinno być włączenie do diety dziecka jak największej ilości bogatych w składniki odżywcze produktów. Zdrowa dieta jest koniecznością, a dieta przeciwzapalna pomaga zwalczać stany zapalne – podkreśla Judita Palenikova.

Zdrowa dieta jest koniecznością, a dieta przeciwzapalna pomaga zwalczać stany zapalne.

Unikaj żywności, która powoduje zapalenia. Produkty, których należy unikać

tłuszcze nasycone: tłuszcze zwierzęce (wołowina, wieprzowina, drób, masło, tłuszcze wieprzowe), wysokotłuszczowe produkty mleczne,
tłuszcze nasycone trans: margaryny, ciasta, tarty, produkty typu fast food,
cukry proste: słodycze, słodzone napoje, owoce są dozwolone w diecie przeciwzapalnej,
produkty z białej mąki – nie zawierają wystarczającej ilości błonnika (który spowalnia wchłanianie glukozy do krwioobiegu i zapobiega gwałtownym skokom jej poziomu we krwi) i przyczyniają się do zwiększenia ryzyka chorób metabolicznych, wśród których znajduje się zapalenie układowe; dla dzieci mąka gryczana, proso i mąka orkiszowa są lepsze niż produkty pełnoziarniste.

Uwzględnij w menu produkty przeciwzapalne:

Warzywa
Owoce z rodziny jagód: nie zawierają dużo cukru i rzadko są alergenami (z wyjątkiem truskawek). Owoce z rodziny jagód to głównie winogrona, jagody, maliny, porzeczki i jeżyny. Można dodać też brzoskwinie i morele, a dla większej różnorodności – wszystkie inne tolerowane przez dziecko owoce.
Orzechy i nasiona: najważniejsze pod względem odżywczym są orzechy włoskie, orzechy laskowe i migdały. Jeśli chodzi o nasiona, należy skoncentrować się na podawaniu zmielonego siemienia lnianego, które jest bogate w niezbędne kwasy tłuszczowe i witaminę E.
Tłuste ryby morskie: ryby są doskonałym przykładem tego, że nie wszystkie tłuszcze są niezdrowe. Są bogatym źródłem niezbędnych kwasów tłuszczowych omega-3, które mają doskonałe właściwości przeciwzapalne i wzmacniają odporność.
Żywność bogata w bakterie probiotyczne: sfermentowany nabiał, kefiry, jogurty.

Postaw na różnorodność

W przypadku dzieci, idea diety może być źle zrozumiana, a nawet niepokojąca. Judita Palenikova wyjaśnia jednak swoje zalecenia: Należy pamiętać, że podążanie za różnymi trendami żywieniowymi może pozbawić dietę dziecka dokładnie tych produktów przeciwzapalnych, których potrzebuje ono najbardziej. Dlatego nie skupiaj się tylko na tym, co należy wyłączyć z diety dziecka, ale odwrotnie. Zamiast tego skup się na różnorodności, którą możesz zapewnić swojemu dziecku pomimo ograniczeń. Zachęcaj je do jedzenia i zadbaj o to, aby jego dieta była źródłem składników o właściwościach przeciwzapalnych.

Kluczowe kwestie, o których należy pamiętać:

WIĘCEJ NIŻ EMOLIENT

Poznaj Atoderm Intensive
Baume
i pozostałe produkty

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ